ipe

Min Utbildning

Publicerad 2014-01-13 22:23:33 i Allmännt

Fråga från Anonym:
 
Kan du inte berätta lite av din utbildning? Är litteraturen på engelska, hur tunga är studierna jämfört med gymnasiet? :)
 
Svar:
Hej Anonym! Spännande med läsare som inte är personer som jag känner (antar jag?) ;)
Det jag pluggar är altså civilingenjör med inriktning mot arkitektur i luleå. Första året (nu pluggat 1,5 år) gick jag något som kallas "öppen ingång" som är till för alla som inte riktigt är säkra på vad dom vill gå för inriktning (eller som i mitt fall, ej har nog höga betyg att komma in på de jag vill gå direkt). Att gå öppen ingång anses väl lite "hårdare" efterssom de första man möts av är matte och fysik och många sådana kurser som alla ska läsa. Vet egentligen om jag håller med att det är den hårda biten då jag nästan föredrar att plugga en kurs med tydliga mål och instruktioner (kursen arkitekturarna börjar med, som jag läst nyss, är bland det mest ostrukturerade och tidskrävande jag varit med om). 
 
Dock finns det ett stort minus med att plugga öppen ingång och det är att man missar första året med sin klass. Jag har haft en riktigt fin öppeningångs klass men den splittrades ju efter sommaren. Och nu efter första terminen som äkta arkitekturare har jag fortfarande inte fått nån koll på vilka mina klasskompisar är.
 
Mer om utbildningen. Jag vet ju inte exakt vad vi kommer göra eller läsa. Man kommer senare få välja inriktning på antingen Hus eller Stadsbyggnad och i fyran kommer vi ha 7månaders betald praktik. 
Efterssom civilingenjör är ett så brett yrke (även inom sina inriktningar) så är utbildningen gjord så att man kan bestämma många kurser själv och vad man kan tänka sig jobba med i framtiden. Men känns som att dom lagt upp kurserna i början av utbildningen så man får ett humm om det mesta och så man kan känna efter vad man gillar :) 
 
När de kommer till kurslitteratur så har vi haft kanske hälften av böckerna på engelska. Och vad gällande föreläsningarna så är de väl väldigt varierande på vilken skola och hur många svenska-/icke svensktalande föreläsare man har . Har haft matte och fysik på engelska men tyckt att det fungerat bra. Jag var ingen stjärna på engelska på gymnasiet (enda ämnet jag bara hade G i, och de fick ja kämpa för), men efter mitt halvår på andra sidan jordklotet förbättrades jag en hel del. 
 
Annars om jag jämför med gymnasiet är ju högskolan mycket friare. Jag har aldrig varit den som pluggar massor utan saker fastnar ganska snabbt i min skalle. så brukar vara ganska lugnt under kursens gång och sedan hetsplugg i en vecka innan tenta ;) Dock måste jag väl ändå säga att det är betydligt högre nivå och svårare. Jag som alltid haft höga betyg får nu slita för att få godkännt (skulle ju aldrig hänt i gymnasiet att jag fick underkänt på ett matteprov). 
 
Men jag tycker det känns bra! Jag är hittils nöjd med min utbildning och är väldigt säker på att jag kommer fullfölja alla fem långa år! Att plugga handlar ju om så mycket mera än plugg också ;)
Bara fråga mera om de är mera du undrar över :)

Kommentarer

Postat av: inte viktoria iaf

Publicerad 2014-01-14 13:37:13

du är så duktig!! 2 av 5 snart gjorda ju! längtar tills du ska designa mitt hus ;)
nae du hade aldrig failat ett matteprov på gymnastet, kristets hjärta <3
XOXO GOSSIP GIRL

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela