ipe

all you will ever learn from life, is how much you dont know...

Publicerad 2009-12-05 14:48:34 i Allmännt

...men man kan inte ens lära sig det.
Livet är så otroligt mkt större än vad man kan föreställa sig. Det finns så otroligt mycket kunnskap och så otroligt många människor på jorden, alla med olika öden.

Jag är en person som gillar att se saker som bilder. Tycker att man får bättre grepp om verkligheten då. Så därför ska jag i detta inlägg snakka massa om koner.

Jag ser kunnskapen som koner. Man börjar i högst upp i mitten, och rör sig neråt. Ju längre neråt man kommer, ju bredare och djupare kunnskaper har man. Allt blir bara svårare och svårare pga att man måset ha dom tidigare kunnskaperna för att kunna gå vidare.


Alla individer har 3 individuella kunnskaps-koner:
Den första handlar om allmänn kunnskap. Vetenskaplig kunnskap. Kunnskap som är möjlig att skaffa sig när som helst, genom att läsa i böcker, kolla nyheterna eller fråga andra om. Denna slags kunnskap är den enda man kan lära sig genom icke-erfarenheter. Du behöver exempelvis inte levt på 500-1500-talet för att kunna veta ngt om medeltiden.
Andra typen av kunnskap är social kunnskap. Det handlar om hur folk runtomkring reagerar och beter sig. Detta är den svåraste typen eftersom man egentligen inte kan veta. Alla människor är olika individer, och därför blir denna typ av kunnskap sammankopplad med nästa:
Tredje och sista typen är kunnskap om sig själv. Att veta hur man beter sig i olika situationer. Att kunna ha kontrollen över sigsjälv och veta vad man klara och inte klarar av. Vad man ska göra för att själv må bra. Att kunna fundera och reflektera över varför man gör som man gör, vad som påverkar en.

Jag tror att man behöver en del av alla koner för att lyckas. Alla har såklart olika förutsättningar till att lyckas med dom olika delarna, ett barn i afrika som inte får gå i skolan har tillexempel lika stor möjlighet att utvecka sin allmänna-kunnskaps-kon som en student på harvard.
Men alla har möjligheten att utvecka sigjälv på något vis. Och det finns inga stopp på hur mkt hög din kon kan bli. Du kommer att fortsätta att utveckas till den stunden du slutar att andas.



Detta är bara skrivet utifrån mina egna tankar, och är absolut inte vetenskapligt bevisat eller ngt sånt. Bara min syn att se på endel av livet. Frågan är bara varför jag skrev allt detta. Jag kanske är sinnessjuk, eller så har jag bara grymt jävla tråkigt.
Ni ska ha creds om ni läst allt detta, men det trorjag ingen orkat göra ;)

Kommentarer

Postat av: linis

Publicerad 2009-12-05 16:32:03

jag läste och jag tkr det var mkt intressant och bra skrivet =)

Postat av: Sofia

Publicerad 2009-12-05 18:56:15

Jag orkade:)

Du är fan smart:)<3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela